Monday 22 January 2018

Punca Kulit Kering Dan Gatal Serta Cara Mengatasinya

Bukan itu sahaja, ubat-ubatan untuk masalah seperti diabetes, psoriasis atau maltrunisi juga boleh menyebabkan masalah kulit kering yang teruk. Teruskan bacaan anda untuk memahami bagaimana dan kenapa masalah-masalah yang dinyatakan mengeringkan kulit anda.

Memahami Masalah Kulit Kering dan Gatal

Kulit sihat yang normal di lapis satu lapisan lipid semula jadi atau lapisan bahan berlemak. Lapisan ini yang memastikan kulit sentiasa lembab menjadikan kulit sentiasa lembut dan anjal.
punca-kulit-kering
Kulit kering atau terma perubatannya, xerosis biasanya disebabkan oleh persekitaran atau anda telah lakukan sesuatu terhadap kulit, yang menyebabkan minyak berlemak terhakis menyebabkan kulit anda tidak dilindungi. Jarang sekali ia disebabkan masalah dalaman. Selalunya masalah kulit kering ia berpunca daripada keadaan kesihatan, monopause atau genetik.
dermatitis
Meskipun sekelompok kulit kering yang gatal boleh muncul di mana-mana, ia biasanya dibahagian tangan, lengan, tapak kaki dan abdomen. Jika ia tidak dirawat ia boleh menyebabkan dermatitis, bengkak, kembang dan jangkitan. Meskipun ia masalah luaran, kebanyakkan rawatan untuk kulit kering juga melibatkan rawatan luaran. Dengan penjagaan kulit kering yang rapi, biasanya masalah terbebut boleh diatasi.

Salah Guna 

Pelembab Punca 

Kulit Kering Dan Gatal

Jika anda menghadapi masalah kulit kering, barangkali anda telah mencuba pelbagai jenis pelembab kulit. Walaupun ia salah satu cara rawatan penting, pakar mengatakan cara penggunaannya salah dan tidak betul.
salahguna-pelembap
Antara kesalahan yang sering dilakukan adalah mengaplikasikan pelembab masa yang tidak sesuai. Masa yang sesuai untuk mengaplikasikan pelembab adalah selepas mandi pada ketika kulit masih lembab. Apabila anda menyapu pelembab, pastikan kulit anda tidak basah sebaliknya lembab. Pelembab akan membantu memerangkapkan kelembapan yang terdapat pada kulit.
kesilapan-guna-pelembap

Pada masa yang sama, anda perlu dapatkan krim pelembab yang betul dan sesuai untuk kulit anda. Pakar kulit mencadangkan anda mendapatkan krim pelembab kulit yang sederhana dan tidak mengandungi alkahol atau pewangi. Tidak semestinya anda mendapatkan krim yang mahal. Ada kalanya krim pelembab yang murah lebih memberikan kesan yang terbaik.

Udara Kering Punca Kulit Kering Dan Gatal

Udara kering adalah antara penyebab kulit kering, lebih-lebih lagi di kawasan yang sejuk atau berpenghawa dingin. Ia menyerap keluar kelembapan dari kulit. Apabila terlampau sejuk, anda akan terasa kulit anda kering dan kelihatan garisan putih apabila menggaru. Ia adalah petanda kulit mengering.
udara-kering-punca-kulit-kering
Begitu juga jika anda melancong ke luar negara pada musim sejuk. Kulit anda akan mengalamai masalah kulit kering yang dikenali sebagai “winter itch”.
Sapukan krim pelembab terlebih dahulu sebelum anda masuk kawasan berpenghawa dingin untuk satu jangka masa yang panjang.atau jika anda melancong ke luar negara pada musim sejuk, pastikan anda menggunakan pakaian yang tebal lengkap dengan topi atau snowcap, skaf dan sarung tangan apabila anda di luar.

Mandian Air Panas Yang Lama Punca Kulit Kering Dan Gatal


mandi-air-panas-terlalu-lama

Pendedahan kepada air mandian terutamanya mandian air panas lebih-lebih lagi mandian bath yang lama, ia boleh menghilangkan minyak semulajadi yang melindungi kulit anda. Jika kulit anda terasa ketat selepas mandian, ia bermakna kulit anda sedang mengering.
Jika anda terbiasa dengan mandian bath yang panas, bertukar kepada mandian pancuran air. Jika anda terbiasa dengan air panas, bertukar kepada air yang suam. Ahli dermatologi menasihatkan mandi terlalu lama jika anda mempunyai masalah kulit kering.
tekap-badan-dengan-lembut











Selepas itu, tekap bukannya menggosok badan dengan tuala sehingga kering. Kemudian sapukan krim pelembab kepada kawasan kulit yang dikehendaki. Pastikan krim pelembab tersebut sesuai dengan kulit anda untuk mengelakkan sebarang masalah.

Sabun Punca Kulit Kering Dan Gatal

Sabun juga boleh menjadi penyumbang dan penggunaan yang berlebihan boleh menyebabkan kulit kering dan gatal. Ini kerana ia mampu menghakis dan membuang minyak semulajadi yang terdapat pada kulit. Minyak semulajadi ini yang menghalang air dari diserap keluar dari kulit.
sabun-punca-kulit-kering
Meskipun telah dinasihatkan oleh doktor untuk sentiasa membersihkan tangan secara kerap, ia boleh mendatangkan masalah. Ironinya mencuci tangan secara berlebihan dengan sabun akan mengeringkan kulit seterusnya menyebabkan kulit merekah dan berdarah serta boleh membawa kepada jangkitan kulit. Elakkan juga penggunaan span yang kasar, kerana ia juga boleh menghakis lapisan minyak kulit.
Membeli sabun tidak sesuai dan yang kasar seperti sabun anti bakteria yang menghasilkan banyak buih sebenarnya membuang minyak dari permukaan kulit apabila kering. Jika anda mempunyai masalah kulit kering, adalah dicadangkan anda mencari “mild skin cleanser” dari membeli sabun.

Pencuci muka Estee Beauty ini diperkaya dengan pelembab, antioksidaan dan vitamin. Ia juga mengandungi 100% bahan semulajadi .
Pencuci muka Estee Beauty ini telah membantu merawat pelbagai jenis penyakit kulit seperti jerawat,kulit kering,eczema dan banyak lagi. Bahan aktif dalam semburan ini dapat melembabkan kulit untuk mengelakkan kulit kering dan gatal akibat daripada cuaca kering, mandian air panas dan sabun yang kasar. Ia mampu menghilangkan kegatalan akibat kulit yang sensitif atau ruam yang tumbuh.
Selain daripada itu, ia juga dapat membunuh bakteria yang menyebabkan jerawat. Sesuai untuk anda jika mempunyai masalah kulit berjerawat. Ia bertindak dengan membersih, mengecil dan menutup liang pori, yangmana menjadi punca bakteria berkumpul dan menyebabkan jerawat .
Ia juga memudarkan parut jerawat dan  jeragat. Sehubungan itu juga, ia mengekalkan pH pada wajah dan menyergarkan kulit yang terdedah pada sinaran UV. Ia juga menjadikan kulit lebih segar, sihat & bersinar. Kulit anda akan kelihatan lebih cantik secara semulajadi.

Testimoni Estee Beauty Cleanser Untuk Kulit Kering Dan Gatal

Lihat bukti dari pengguna yang mengamalkan produk ini. Rata-ratanya mengatakan mereka telah jatuh cinta dengan texture pencuci muka ini. Perubahan dapat dilihat dari kulit kering, ia kembali segar dan yang mengalami masalah ruam, kulit kembali pulih seperti sebelumnya. Kata-kata dari pengguna adalah bukti ia mampu merawat dengan berkesan.

Produk ini sesuai digunakan untuk semua lapisan umur. 100% menggunakan bahan semula jadi dan tidak mengandungi merkuri yang merbahayakan kesihatan. Ianya mendapat kelulusan KKM serta Bersih dan Halal digunakan. Anda boleh dapatkan dengan melayari laman sesawang atau menghantar pesanan ringkas melalui aplikasi WhatsApp di:
www.wasap.my/060182722702
datinAinie

No comments:

Post a Comment